Passa al contingut principal

Esports alternatius covianos

Quan parlem dels jocs i esports alternatius ens referim a aquells que són diferents als tradicionals i convencionals, ja siga pel material que s'utilitza o per les regles que es duen a terme en el joc. 
En la passada sessió, se'ns va presentar el joc del colpbol i datchball. Havia sentit parlar d'ells, però mai ho havia practicat. Aquest tipus d'esports aporten molts valors educatius a l'aula, entre ells la inclusió, coeducació i igualtat, aspectes molt importants a l'hora de plantejar sessions en l'assignatura d'Educació Física, per això, és important introduir esports alternatius a l'aula perquè l'alumnat conega jocs més enllà dels convencionals i, a més, treballe valors didàctics que no es perceben en altres esports. És clar, que cada joc i esport aporten uns aprenentatges.
 
En referència als esports que vam veure en la sessió, m'agradaria destacar la seua implantació en el currículum pel qual es regeix l'Educació Primària de la Comunitat Valenciana. Els jocs i esports vénen recollits en el bloc 5 en tots els cursos, però és a partir de quart, quan s'inclouen els esports alternatius ja que en el document apareix per primera vegada la paraula jocs alternatius i en cursos anteriors no apareix, però el joc del colpbol és en 5é quan apareix en l'apartat d'activitats esportives de cooperació-oposició. En referència al datchball, no apareix com a tal, ja que és una adaptació que s'ha dut a terme a l'aula i ve de l'esport “Dodgeball”.
 
Aquestes activitats esportives, creen un ambient de cooperació i competició a l'aula que fa que l'alumnat participe activament, però hui dia després de la crisi pel Covid-19 que estem vivint, s'estan prenent mesures extraordinàries a l'hora de realitzar les sessions d'Educació Física. Una adaptació que considere bastant interessant i ja no sols per als i les docents d'Educació Física, és el micròfon. A causa de les màscares ens costa més entendre que ens estan demanant i imagineu-vos en un gimnàs amb 25 xiquets i xiquetes… Aquest recurs em sembla bastant interessant per a poder portar una sessió fluida. Una altra adaptació que es podria dur a terme seria proporcionar a l'alumnat guants de làtex, així poder tocar el material sense cap problema i després desfer-nos d'aquest.

Per a finalitzar amb aquest post, m'agradaria incloure un altre esport alternatiu que també em sembla interessant: RinGol. 
Aquesta activitat esportiva sorgeix per un grup de professors d'Educació física. I es realitzen dos temps de 15’.
 
Regles bàsiques:
  • L'objectiu és marcar gol en la porteria (1 gol) o cércol (2 gols) contraris.
  • Pots colpejar la pilota amb qualsevol part del cos menys amb cap i punys.
  • No pots colpejar la pilota 2 vegades seguides de manera intencionada.
  • No pots agafar la pilota amb dues mans excepte en els serveis o dins de l'àrea (només per a llançar al cércol).
  • El colpege amb el peu és obligatòriament en forma de paràbola, es podrà colpejar amb el peu en els serveis i durant el joc fora de les àrees de porteria.
  • La falta es trau entre 2 companys (passador i llançador) des del seu lloc.
  • Dins de l'àrea el porter pot tocar la pilota amb el peu o agafar-lo amb les dues mans per a defensar un llançament contrari.
  • El penal es realitza mitjançant tir lliure al cércol des d'una distància de 4 o 6.
  • Els equips han de ser mixtos entre 7 o 8 jugadors/as.
Material:
  • L'element principal és un cércol que es troba en el travesser de la porteria.
  • Pilota de 72-75 cm i 200 gr de pes
Espai: 
  • Rectangle de 40m x 20m

Vos deixe un vídeo d'aquest esport per a aclarir els vostres dubtes 👀





Comentaris

  1. Me ha gustado mucho el comienzo de tu entrada haciendo énfasis en la importancia didáctica de los juegos alternativos frente a los convencionales. Además, tu propuesta de juego alternativo me parece muy interesante de llevar a la práctica en el aula, ya que además no se utiliza de abundante material y es sencillo para cualquier nivel. En líneas generales me gusta tu entrada, te pongo un 9.

    ResponElimina
  2. Hola Paula, estic molt d'acord amb el que dius. Els esports alternatius com podem veure, són el futur, açò és bó, ja que es treballen diferents valors fonamentals, però sempre tenint en compte que no podem deixar a un costat els jocs tradicionals. Aquesta sessió també la vam poder vivenciar nosaltres, i jo com tu, mai els havia practicat.
    Les mesures que introdueïxes per la situació que ara estem vivint, crec que són les correctes i molt fàcil de dur a l'aula.
    També comentar que l'altre esport alternatiu que ens expliques, no l'havia escoltat mai i amb la teua explicació i amb el vídeo que ens proporciones m'ha quedat molt clar i m'han entrat ganes de jugar, de segur que ho traslladaré a la meua aula.
    L'estructura, llenguatge, ortografia i continguts són correctes, a més has fet ús de les TIC. La nota que el pose és un 9,5.

    ResponElimina
  3. Hola Paula,
    Creo que tu entrada está muy completa y estoy muy de acuerdo con la información que presentas. Opino que es muy interesante el primer deporte alternativo que nos planteas debido a que no necesita una gran cantidad de material y es sencillo. Además, pienso que los deportes alternativos proporcionan una gran cantidad de beneficios al alumnado y fomentan valores como la inclusión, trabajo en equipo y la igualdad.
    Me parece una gran idea que hayas introducido medidas sobre la situación que vivimos de Covid-19 para que se pueda desarrollar el deporte de forma correcta y segura.
    Por último, destacar que la información es clara y concisa y agradecerte que adjuntaras los vídeos para aprender un poco más sobre estos deportes alternativos.
    Buen trabajo, mi puntuación es de 9'5.

    ResponElimina
  4. Hola, Paula, has realitzat una entrada molt interessant sobre l'esport alternatiu RinGol, el qual no havia sentit parlar mai i gràcies a la teua informació i al recurs TIC utilitzat, en un futur com a docents podríem practicar aquest tipus d'esport alternatiu. Enhorabona pel treball, la meua nota és un 10!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

🏉 REFLEXIÓ I AUTOAVALUACIÓ 🏉

Aquesta entrada va dedicada a les sessions que vàrem fer al gimnàs amb la mestra Cristina. He d’esmentar que va ser una pena no poder acudir a l’última, ja que vam preparar el nostre esport per a representar-lo i no vaig poder estar, encara així, sé que el meu grup el va fer molt bé.    👉 Pel que fa als esports d’equip , m’agradaria fer referència a la importància que tenen i han de tindre dins de l’aula, aquests fomenten valors d’integració, motivació, lluita en equip i per l’equip, recerca de solucions... Per el que es deixa de banda la individualitat i es comença a pensar en un conjunt per poder sumar punts. Aquests esports condueixen a l’alumnat a resoldre reptes i amb això un sentiment satisfactori cap a l’activitat esportiva, per el que du al fet que augmenta les ganes de jugar amb el equip. És per açò, que dur a terme activitats amb grups reduïts farà que l’alumnat tinga una major participació dins d’aquesta i a més ajudarà a la seua futura millora.   👉 Per altra...

L'evaluació un recurs important ❗

L'avaluació és un procés fonamental per la presa de decisions, amb aquesta millorem el nostre treball i ens serveix en el futur. Durant aquest període en la carrera, he anat observant diferents tipus d'avaluacions en les diferents assignatures, unes mes concordes als meus pensaments i unes altres que no tant, però, malgrat això, continuen sent necessàries i importants. En respecte a l'assignatura de Didàctica dels jocs i activitats esportives, pense que s'ha realitzat una avaluació d'acord amb el treball realitzat.  Se li dóna pes al blog, un projecte educatiu bastant interessant que pot ser portat a l'aula per a avaluar l'aprenentatge de coneixements.  D'altra banda, la Unitat Didàctica, la qual cosa més pes rep i és cert que, en aquests 4 anys, quasi sempre ha sigut el que més rellevància ha tingut en l'avaluació. En referència a l'examen, crec que moltes vegades s'utilitza perquè són “obligats” a fer un i no entenc molt bé per què, ací s...