Has sentit alguna vegada parlar de l'esgrima? L'has practicada alguna vegada? Sempre m'havia cridat l'atenció com a esport individual i tinc clar, si alguna vegada tinc la possibilitat de fer-ho, m'apuntaré per a aprendre.
Hui ha sigut una sessió diferent, la nostra professora Irene ha decidit portar a una eminència de l'esgrima, Laura Ruíz Sanchis.
Hem començat la sessió amb una xicoteta xarrada on exposàvem els nostres coneixements i ella ens proporcionava uns altres, després d'un temps compartint informació, ens hem posat a la pràctica.
Com tota pràctica, hem començat amb un calfament que al meu parer ha estat molt adequat a la temàtica, se'ns ha proporcionat una pilota de tennis per a cadascun/a i hem realitzat tots els exercicis amb aquesta.
Després del calfament, hem passat a la part principal i ens ha ensenyat els moviments bàsics de l'esgrima i hem realitzat diferents exercicis, com a batalles entre parelles. Per a finalitzar la sessió, ha introduït un codi QR en el qual havíem d'anotar els nostres resultats en diferents proves per a veure el grau en el qual ens trobem. Aquest tipus d'exercicis ens serveixen per a veure el diferent nivell que podem trobar a l'aula i adaptar les activitats a les seues diferències, així com fer agrupacions.
Abans d'abandonar el gimnàs ens ha ensenyat el material que utilitza a l'escola que ella imparteix classes, ja que aquest és bastant car i m'ha semblat una idea fabulosa i molt fàcil de dur a terme en els col·legis.
🔘 Et deixe per ací els materials econòmics necessaris per a poder realitzar el floret al teu col·legi:
- Una vara d'un estor
- Tap de botella de vi
- Un tros de xurro de piscina
- Cinta adhesiva
🔘 Els passos per a fer-ho són:
- Enrotllar amb la cinta adhesiva el tap a un dels extrems de la vara.
- Col·locar el tros de xurro per l'altre extrem i posar-lo a un palm del final.
- Posar cinta adhesiva per la part superior i inferior del tros de xurro perquè es quede estàtic.
🔘 Per ací vos deixe unes imatges del Floret:
Segons el DECRET 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual establix el currículum i desplega l’ordenació general de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana, aquest esport es trobaria dins del bloc 5: jocs i activititats esportives de 5é. Encara que no es nombra l'esport com a tal, sabem que l'esgrima es un esport de lluita, per tant, seguint el contingut ens diu: Participació en activitats esportives d’oposició (p. ex., esports de lluita, tenis, bàdminton i escacs individuals).
Com podem veure, aquest esport es manté exclòs del currículum, mentre que els que tenen una gran repercussió en el nostre dia a dia té el seu buit. Per a poder dur-ho a terme a l'aula hem de referenciar-nos per la seua finalitat, ja que no apareix com a tal. Crec que la seua implantació a l'aula acosta a l'alumnat a esports que no estan tan socialment vistos i a més aporta moltes habilitats a l'alumnat com la percepció del espai, la capacidad de reacció, coordinació òcul manual, etc.
Com podem veure, aquest esport es manté exclòs del currículum, mentre que els que tenen una gran repercussió en el nostre dia a dia té el seu buit. Per a poder dur-ho a terme a l'aula hem de referenciar-nos per la seua finalitat, ja que no apareix com a tal. Crec que la seua implantació a l'aula acosta a l'alumnat a esports que no estan tan socialment vistos i a més aporta moltes habilitats a l'alumnat com la percepció del espai, la capacidad de reacció, coordinació òcul manual, etc.
A més m'agradaria afegir a aquest post, la qual cosa ens va comentar Laura. Aquest esport és molt inclusiu, l'alumnat que sol avorrir-se perquè no li agrada l'esport o no es sent integrat amb el grup, assega molta més sensibilitat amb aquesta mena d'esports i al final a l'aula d'Educació Física, cal aconseguir que tot l'alumnat es senta partícip i a gust amb el grup.
Tinc clar que l'esgrima és un esport que duré a terme a la meua aula, així que, per ací us deixe una sessió que es podria dur a terme en una classe de 5é de primària:
- Joc de d'animació: Repartits pel gimnàs estaran en moviment i quan el/la docent indique s'hauran de col·locar en el nombre de persones que diga i posar-se en guàrdia, per exemple, el/la docent dirà: 5! I corrent l'alumnat s'haurà de col·locar en grups de 5 en forma de guàrdia. Seguidament continuaren trotant i es realitzarà el mateix unes quantes vegades amb números diferents.
En la part de calfament també es pot incloure començar cada alumne i alumna a crear el seu propi floret, així ho podran utilitzar en les diferents sessions que es donen sobre esgrima.
- Part principal: Per a continuar, es pot realitzar un circuit de postes en el qual l'alumnat pot pujar o baixar de nivell, és a dir, si es posen 6 exercicis diferents, per exemple, velocitat de reacció, punteria, toc de muscle, etc. Fins que l'alumnat no supere un nivell no podrà pujar al següent, d'aquesta manera se sentiran motivats per arribar fins al final.
- Tornada a la calma: Per a finalitzar la sessió, es poden realitzar uns estiraments en el qual l'alumnat és partícip i indica cada vegada un/a un estirament i, al seu torn, parlar sobre la practica, possibles millores, que els ha semblat, etc.
Me ha gustado mucho como has fraccionado tu entrada, en un principio haciendo un resumen de como fue la clase y luego centrándote en su implantación didáctica en el aula y en los beneficios que podría aportar este deporte. Además, me ha gustado que hayas añadido un apartado a modo de propuesta de sesión. Te pongo un 8.
ResponEliminaHola Paula, al llegir aquest post he sentit una enveja sana, com ja els he dit als teus companys. Nosaltres no vam tindre l'oportunitat de vivenciar aquesta sessió, però amb el que contes estic segura que m'haguera agradat. Quant a l'estructura del teu text, pense que és la correcta, ens has explicat el que vas viure, has comentat el Decret que hem de tindre en compte per a realitzar les nostres sessions a l'aula i per últim, has comentat una proposta, que t'assegure, tindre en compte per a utilitzar-la a la meua aula.
ResponEliminaA més, el llenguatge que has utilitzat és molt ric i clar i has parlat de tots els continguts.
Per a finalitzar, la nota en aquesta entrada és d'un 10.
Hola Paula,
ResponEliminaAl igual que le comenté a tus compañeras, me parece increíble que hayáis tenido la oportunidad de disfrutar de una sesión con una profesional de este deporte y he sentido mucha envidia por vosotros. También, me ha gustado poder aprender un poco más sobre la forma de aplicar la esgrima en el aula y los recursos que planteas para poder llevar a cabo este deporte de una manera más asequible y económica. Además, creo que es un deporte muy útil para desarrollar en una clase debido a la gran cantidad de valores deportivos que se le inculcan al alumnado.
Por último, tu lenguaje es muy correcto a lo largo de toda entrada y transmites muy bien tu experiencia personal. Mi puntuación es un 10.
Hola, Paula, primer de tot, comentar-te (com han dit els meus companys) que heu sigut uns afortunats de poder vivenciar aquest esport. Així que espere i estic segura que algun dia podré practicar-lo. Pel que fa a la teua entrada, m'ha motivat a practicar-lo per la teua manera clara d'exposar les idees sobre la teua experiència. A més, ens ofereixes un llistat de materials econòmics per tal de crear el floret. I per últim, un exemple de sessió per portar-ho a terme en els col·legis. La meua nota és un 10!! Enhorabona pel treball realitzat!!
ResponElimina